czwartek, 20 marca 2014

ŻELAZNE GARNKI


Naczynia kuchenne zrobione z żelaza były przez wieki najpopularniejszym naczyniem do przyrządzania potraw. Dzisiejsze pokolenie korzysta ze stali i aluminium. Starsze gospodynie wciąż jednak wolą żeliwne garnki i patelnie, które, jak mówią, zapewniają lepszy smak potraw, które są w nich gotowane. Twierdzą także, że te znikome ilości żelaza, które przedostają podczas gotowania do żywności chronią organizm człowieka przed anemią. W rzeczywistości żeliwo nie jest idealnym materiałem. Jest nietrwałe i nie zapewnia takiej gładkości jak stalowe powierzchnie. Nie można narażać go na wpływy bardzo wysokich temperatur; ma niższą temperaturę topnienia niż stal. Poza tym, naczynia żeliwne nie prezentują się tak dobrze, dlatego zazwyczaj poddawane są emalionowaniu. Emalia może znacznie zwiększyć gładkość powierzchni oraz poprawia wygląd takiego naczynia. Stają się one również obojętne chemicznie, więc można w nich gotować prawie wszystko. Dlatego obecnie coraz więcej ludzi wraca do naczyń żeliwnych.

8 komentarzy:

  1. Ja od paru ładnych lat korzystam z garnków i patelni Welmax. Są to naczynia z hromowo-niklowej stali nierdzewnej. Ładnie wyglądają, ale, co najważniejsze umożliwiają przyrządzanie zdrowych, również beztłuszczowych posiłków. Moja rodzina jest zachwycona!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ooo, to ciekawe. A mógłbyś proszę powiedzieć mi, gdzie je kupiłeś? Jest jakiś sklep, czy coś? Bo szykuje się na kupno patelni grillowej. Będę bardzo wdzięczna za info :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam Welmax! Rok temu przeczytałem kilka opinii i postanowiłem spróbować. Rewelacyjna sprawa! Zdrowo i smacznie! Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja aż tak się nie znam na garnkach aby stwierdzić czy są one żelazne, metalowe czy ceramiczne. Mam pewność, że najlepsze garnki są w https://duka.com/pl/gotowanie-i-pieczenie/garnki-i-rondle gdyż już tam miałam okazję je kupować.

    OdpowiedzUsuń
  6. jak mam być szczera to z gotowaniem jestem na bakier. nawet mam takie garnki, są super, ale co z tego jak rzadko kiedy z nich korzystam. też myślę, że za namową przyjaciółki zacznę korzystać z cateringu dietetycznego https://www.lightbox.pl/catering-dietetyczny-warszawa , wtedy będę miała kłopot gotowania z głowy ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam zaufanie do tej marki https://www.oleole.pl/garnki,_Tefal.bhtml nie tylko mają garnki oczywiście, sporo sprzętów w kuchni mam z Tefala. A garnki rewelacja. Zestaw ze stali nierdzewnej, 4 garnki i dwie patelnie z pokrywkami za 650 zł zamówiłam.

    OdpowiedzUsuń